Schokbeton
Schokbeton Kampen heeft een groot aandeel gehad in de bouw van de IJsselcentrale “Harculo” te Zwolle. Deze fabriek waar ik vlakbij geboren ben wordt binnenkort gesloopt.

Het bedrijf.

Schokbeton heeft een lange geschiedenis. Het was een groot bedrijf in Nederland met fabrieken op meerdere locaties. Omdat veel gebouwen  zijn gebouwd met materialen van Schokbeton is het bedrijf bekend over heel de wereld. In Nederland zijn
vooral de schuren en luchtwacht torens bekend. Maar in de hele wereld staan gebouwen die gebouwd zijn met schokbeton materialen. Onder andere  in Tokio, Wenen, Duitsland en Amerika.

Omdat Schokbeton begin tachtiger jaren zijn vestiging in Kampen wilde sluiten kwamen er vele acties. Want meer dan 200 mensen zouden hun baan  verliezen. Maar helaas heeft het bedrijf toch zijn deuren moeten sluiten in Kampen.

Zwijndrecht

De fabriek in Zwijndrecht heeft tot 2006 bestaan. Omdat het bedrijf in dat jaar failliet ging, werd de vestiging  overgenomen door het Belgische Loveld. Maar ook deze ging in 2015 Failliet. Vorig jaar heb ik contact gehad met een aantal leden van de Historische Vereniging Zwijndrecht. Deze vereniging had op dat moment  een expositie ingericht over de geschiedenis van Schokbeton. Bovendien is voorjaar 2015  een kleine groep uit Zwijndrecht op excursie geweest in Kampen. Onder andere naar de voormalige fabriek van Schokbeton (Betonson). Daarna is er een bezoek aan de Noordoostpolder gebracht. Momenteel is de historische vereniging Zwijndrecht bezig om al het materiaal uit het archief te onderzoeken en klaar te maken voor een nieuwe expositie. Daarom wil ik proberen om deze expositie ook in de NOP te krijgen.

Meer info?

Voor een informatiefilm zie hieronder.

Of luister naar de toespraak van één van de oprichters van Schokbeton, dhr Leeuwerik, bij het  40 jarig bestaan in 1972.

Of lees het verhaal van oud medewerkers van deze fabriek.   Het verhaal

Of klik op onderstaande foto voor een site met heel veel info over de fabriek.

In 2015 heb ik een aantal keren contact gehad met Sandra van Lochem. Zij is historisch geograaf en weet alles over de luchtwachttorens in Nederland.
Ook zij was net als mij al langer van mening dat de uitkijktoren bij Ramspol geen luchtwachttoren was geweest.
Bij de gemeente Noordoostpolder heb ik toen ook de documenten gevonden die dat bevestigen.
In het blad van de stichting Menno van Coehoorn (nr 2, 2015) heeft zij toen een artikel geschreven over beide torens van Ens.
U kunt dat hieronder lezen.

De oorkonde van dhr van Dijk uit Ens is beschikbaar gesteld door zijn zoon Jaap. Hij weet nog goed hoe hij met zijn vader regelmatig de toren beklom.