Schokland door de eeuwen heen.

Schokland

Een enorm uitgebreide site over de geschiedenis van het eiland Schokland en haar bewoners. (zie onderstaande beschrijving)

Deze website over Schokland is een initiatief van Aaldert Pol (Emmeloord) en Henk van Heerde (Vollenhove). Gerrit van Hezel (Zwolle) leverde belangrijke bijdragen.

Doel is om iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van Schokland op een gemakkelijke manier toegang te geven tot alles wat er bekend is over het voormalig eiland en het wel en wee van zijn bewoners door de eeuwen heen.

Gerit van HezelBasis is het materiaal waarmee het boek Schokland en Omgeving – leven met water is samengesteld. Dit door de schrijvers Gerrit van Hezel en Aaldert Pol. Beide schrijvers hebben de teksten aangepast en/of herschreven voor deze website. Aaldert Pol is historicus. Hij was vroeger geschiedenisleraar en woont in Emmeloord. Gerrit van Hezel werkte bij Rijkswaterstaat, directie Oost-Nederland en woont in Zwolle. Zij schreven elk diverse artikelen over de regionale geschiedenis. Samen schreven zij de boeken Kraggenburg en de vaarweg van Zwolle naar zee (2000). Bovendien de Flevolandse geschiedenis in meer dan 100 verhalen (2005) en voor het Platform Werelderfgoed in Nederland het voornoemde boek, hier links afgebeeld (2008).

Henk van Heerde is amateur-historicus met als specialiteit de stad Vollenhove. Hij maakte en onderhoudt de website De Stad Vollenhove door de eeuwen heen . Deze site diende als voorbeeld. Getrouwd met een Schokker-nazaat en met zelf ook een Schokker voorouder is hij bestuurslid van de Schokkervereniging. Ook is hij eindredacteur van Het Schokker Erf. Daarnaast is hij als vrijwilliger betrokken bij het Cultuur Historisch Centrum Land van Vollenhove, o.a. als stadsgids en coördinator van het blad Kondschap, en geeft regelmatig presentaties over historische onderwerpen. Hij onderhoudt deze website.

Via de icoontjes komt u op een pagina waar het verhaal achter dat plaatje kort wordt uitgewerkt.

Ga naar de Website over Schokland.