Vrienden van Schokland

vrienden van schokland

De vereniging Vrienden van Schokland  wil de belangstelling voor het verleden van Schokland, de Noordoostpolder en het voormalige Zuiderzeegebied wekken en bevorderen. Zij doet dit door steun te verlenen aan musea in de regio. In het bijzonder het museum Schokland. Dit doet de vereniging door het organiseren van lezingen en cursussen.Ook geven zij 4 keer per jaar het tijdschrift Rondom Schokland uit. Zes keer per jaar organiseren de Vrienden van Schokland een lezing.

Het ontstaan.

De vereniging Vrienden van Schokland werd in 1961 opgericht. Dit na een bijeenkomst op 7 oktober 1959 op Schokland.
De ontruiming van Schokland was in het jaar 1959 precies 100 jaar gelden. Eerstejaars studenten uit Kampen kregen als novieten ter ontgroening een opdracht. Zij moesten delen van Museum Schokland uit de Noordoostpolder naar Kampen verhuizen. Dit omdat ook het grootste deel van de bewoners van het eiland naar Kampen waren verhuisd.

Een paar dagen later moesten de studenten de ontvreemde spullen op bevel van de politie weer terugbrengen naar de eigenaar: Museum Schokland. Het ging om ankers, netverzwaarders en een richtingaanwijsbord voor Museum Schokland wat aan de Schokkerringweg stond.
De studenten brachten lopend vanuit Ens onder begeleiding van een muziekkorps alle spullen weer terug.
De Kamper studenten werden opgewacht door een grote groep polderbewoners. Met aan het hoofd Gerrit van der Heide. Hij wilde op deze manier laten zien dat de spullen in de Noordoostpolder thuishoren. Voor het verdere verhaal lees meer..

ga naar de site:

Vrienden van Schokland